Pagina's

Saturday, June 13, 2015

t-shirtgaren test

Charry tshirtyarn baskets

Charry making and testing tshirtyarnVan de week ben ik bezig geweest met textielgaren. Dit kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf maken. Ik heb beide geprobeerd. Ik heb de textielgaren van de Action gebruikt en voor het zelfgemaakte 't-shirtgaren' heb ik 2 oude shirts gebruikt, deze heb ik op twee manieren tot garen verknipt, zie de afbeelding. Beide hebben voor en nadelen.


Charry how to cut a tshirt for yarn
Links: in spiraal geknipt garen.                             Rechts: heen en weer geknipt(zigzag).


Bij het 'spiraal' knip je in bijna(!) horizontaal je t-shirt. Het voordeel hieraan is dat het garen rechtdoor loopt, het nadeel is dat je de naden van je shirt gebruikt voor het garen en een eventueel labeltje(althans het gedeelte wat in het stiksel zit) knip je dus ook mee.
Charry made tshirtyarn


Bij de zigzag manier knip je eerst alle zomen en het stiksel van de lap die je gebruikt. Deze lap knip je 'heen en weer' tot een stuk garen. Het voordeel hiervan is dat je geen stiksel in je garen hebt. Wel heb je een verdikking in het garen zitten waar je gekeerd bent, deze verdikking kun je verminderen door het keerstuk af te ronden.
Charry made tshirtyarn


garen van één t-shirt 
Omdat ik twee verschillende maten t-shirts had(vrouwen S en mannen M) zijn de bollen garen van verschillende grootte. Van een t-shirt kun je enkel een pannenlap maken, voor al het andere moet je bollen combineren. Ik heb gecombineerd met de textiel garen van de Action. Er zit een groot verschil tussen de zelfgemaakte en degene uit de winkel; mijn eigen t-shirtgaren pluist erg maar is lekker rekbaar. De garen van de Action is stugger. Ook zat er een knoop in de klos garen dus het kopen van textielgaren geeft geen garantie van een werk zonder knopen.
De klos was lang genoeg om om beide 'pannelappen' een rand te maken.



De twee mandjes passen precies in elkaar. 

Charry Tshirtyarn baskets




No comments:

Post a Comment